Keefektifan Pendekatan Saintifik Model Problem Solving dan Inquiry dalam Pembelajaran IPS

Authors

  • Depict Pristine Adi IAIN Jember

DOI:

https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i1.4

Keywords:

effectiveness of scientific, problem solving, inquiry

Abstract

Abstract

This research aims to reveal the effectiveness of Problem Solving and Inquiry model. This research was quantitative research with quasi experiment as a method. It used the post test-only control group design modified in accordance with the quasi-experimental research. The research data were obtained through documentation of the number of learners, report book score as the initial score, learning devices, and evaluation. The population studied was two classes selected from SMP Negeri 1 Tanggul namely Class VIII A and VIII C, with 77 students having the proportion of class VIII A with 40 students and class VIII C with 37 students. The data analysis technique was one way ANOVA at the significance level of 0.05. The results show that there is an effectiveness difference in the scientific approach with the model of Problem Solving and Inquiry.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan keefektifan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran Problem Solving dan model pembelajaran Inkuiri. Penelitian ini menggunakan model penelitian kuantitatif jenis eksperimen semu dengan posttest-only control group design yang sudah dimodifikasi sesuai dengan quasi-experimental research. Pengumpulan data menggunakan cara dokumentasi yaitu berupa jumlah siswa, nilai rapot sebagai nilai awal, dan tes hasil belajar sebagai nilai akhir. Populasi yang diteliti adalah dua kelas yang dipilih dari SMP Negeri 1 Tanggul yakni Kelas VIII A dan VIII C, dengan jumlah 77 peserta didik yang memiliki proporsi kelas VIII A dengan 40 peserta didik dan kelas VIII C dengan 37 peserta didik. Analisis data menggunakan one way anava dengan taraf signifikansi 0.05. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran Problem Solving dan pembelajaran Inquiry menunjukkan terdapat perbedaan keefektifan.

 

Kata kunci: keefektifan pendekatan saintifik, problem solving, inkuiri

Downloads

Published

2020-04-22

How to Cite

Pristine Adi, D. (2020). Keefektifan Pendekatan Saintifik Model Problem Solving dan Inquiry dalam Pembelajaran IPS. Heritage, 1(1), 1-22. https://doi.org/10.35719/hrtg.v1i1.4